Svátek má: Svatoslav

Komentáře

Zbyněk Fiala

žurnalista

Čínská ofenzíva VW

Hlubší spolupráce s čínskými výrobci má odstranit zdržení německé automobilky na cestě k elektromobilitě.

Volkswagen našel své existenční bojiště v Číně. Čtvrtletní zprávy sice hovoří o celosvětovém růstu prodejů na 4,4 milionu vozů, což je o 13 procent víc než před rokem, ale na klíčovém trhu elektrických aut v Číně VW zaznamenal mírný pokles, zatímco tento trh vzrostl o 20 procent, hlásí Bloomberg. Už v loňském roce tak tato německá automobilka opustila místo na špici a zařadila se za americkou Teslu a čínskou BYD. Proto teď posiluje spojenectví s domácími výrobci jako je SAIC (pro Audi) nebo vytváří další. V současné době už jsou čtyři.

Poslední zpráva je o kapitálovém vstupu do čínského výrobce luxusních vozů Xpeng. Jde o necelých 5 procent, ve správní radě z toho plyne postavení pouhého pozorovatele. Ale o to jde. Cílem je společný vývoj elektrického auta pro čínský trh, který miluje elektroniku a atraktivní vychytávky. Karta se obrátila, největší světový výrobce už není tím, kdo odevzdává know-how konkurentům, ale tím, kdo se od konkurence učí.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-26/vw-takes-700-million-xpeng-stake-for-ev-pact-to-win-back-china

Z pohledu hospodářských výsledků to není s VW tak zlé, byt provozní zisk rostl trochu pomaleji (o 13 procent na 14 miliard euro) než objemy prodejů (o 18 %). Automobilce hodně pomohla zásoba starých objednávek s jasnou převahou spalovacích motorů. Teď však ví, že budoucnost je jinde. Skupina Volkswagen zvedla prodeje v USA, posiluje svoji pozici v Číně prostřednictvím technologických partnerství a zachytila správně trend plně elektrických vozů, konstatoval ve zprávě o pololetních výsledcích generální ředitel Oliver Blume.

https://www.volkswagen-group.com/en/half-yearly-financial-report-2023-17438  

O budoucnost oboru se bojuje v Číně i Americe. Spojené státy přistoupily k ochranářským opatřením v podobě dotací elektrických aut (v rámci „antiinflačního zákona“ IRA), ovšem jen za podmínky výroby v USA. Je to důsledek prozření, že někdejší neporazitelná průmyslová velmoc lehkomyslně odevzdala své výrobní kapacity do zahraničí a stala se prázdnou obchodní slupkou (pokud pomineme zbraně). Kdysi se pro to používala omšelá fráze „obr na hliněných nohou“. Bidenova administrativa se pokouší o obrat, ale není to snadné. Předtím se o něco podobného pokoušel Trump, a bez výraznějších výsledků.

Část evropských výrobců zamíří za těmito dotacemi za velkou louži také. Ale ani americký trh už není tím spolehlivým nejvýkonnějším odbytištěm. Rychlý vzestup životní úrovně v Číně a v dalších regionech dříve rozvojového světa vytvořil trhy s novou střední třídou, kde jsou větší příležitosti.

VW je v Číně tradiční značka s rozsáhlou místní výrobou, která se odehrává ve spolupráci s domácími automobilkami. Podobné postavení měla i Škoda, ale ta Čínu opustila. VW v souboji o přechod na novou technologii trochu ztratil, ale stávající vztahy mu poskytují dobrý manévrovací prostor pro změnu. Mohl to udělat dřív, ale napřed bylo nutné pochopit, že Číňané už dávno nejsou pouhými kopírovači zahraničních vzorů, dokonce začínají být technologickým hegemonem v řadě oborů. A taky že nostalgie po německém neotřesitelném kvalitativním předstihu už nepomůže, budoucnost je na baterky, to je něco úplně jiného.

Úplný převrat má představovat červencová dohoda divize Audi s čínskou SAIC na společném vývoji platformy pro luxusní elektrická auta. To je strategický prvek s motorem, šasi a elektrickou architekturou sdílený mnoha modely. Je projevem vrcholné důvěry VW v takovou spolupráci. Předcházela tomu změna vrcholového vedení v Audi, která reagovala na pomalý postup k elektrifikaci. Zlověstným signálem byl fakt, že Audi už byla v prodejích předstižena Teslou, a k tomu se přidal pokles podílu na čínském trhu.

Pohled na světové statistiky ukazuje, že prodeje elektrických vozů a hybridů do zdi vzrostly v prvním pololetí o mohutných 37 procent. Pravda, je to z nízkého základu, ale loni už přesáhly 10 milionů vozů. Zato poptávka po benzinových motorech klesla o 8 procent.

VW a Audi budují závody v Čang-čchunu v severovýchodní Číně, kde se bude tato prémiová platforma vyrábět, informuje Yale Zhang z šanghajské poradenské Automotive Foresight. Uvedené dohody podle něj ukazují, že VW chybí kapacity na tvorbu softwaru. „Je evidentní, že Čína nyní vede ve vývoji inteligentních elektrických vozů a v přechodu k elektromobilitě,“ dodal.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-21/audi-saic-ev-tie-up-marks-a-milestone-for-chinese-automaking  

 Zbyněk Fiala

vasevec.info

Odbory se bouří, konečně!

Odbory se bouří, konečně!

Zbyněk Fiala 

28. listopadu 2023
Prahou hřměly trumpetky, píšťalky a řehtačky, aby síla kraválu ohlásila sílu rozhořčení odborů nad vývojem České republiky. Napadl mě vtípek: „Ale budete mít stíhačky…“, od kterého jsem nakonec upustil. Běžecky jsem už dávno za zenitem.

Podvody s korespondenční volbou

Podvody s korespondenční volbou

Zbyněk Fiala 

26. listopadu 2023
Dá se s tím nadělat spousta hlasů, zjistil soud ve státě Iowa. Ale nesmí se na to přijít, protože za každý teď může přijít sazba až pět let natvrdo.

Naše drahá vláda

Naše drahá vláda

Zbyněk Fiala 

12. listopadu 2023
I podle oficiálních statistik ČSÚ stouply ceny bydlení a energie o 42,4 procenta od prosince 2021, kdy se Fialova vláda ujala funkce. Mzdy však rostly skoro desetkrát pomaleji.

S vidlemi v ruce

S vidlemi v ruce

Zbyněk Fiala 

7. listopadu 2023
Premiérovo tvrzení, že celková cena elektřiny pro domácnosti nevzroste, nebo jen o pár procent, vychází z rozhodnutí, že pokles světových cen silové elektřiny pro Česko neplatí. Ledaže bychom se začali bránit.

Procento jako prase

Procento jako prase

Zbyněk Fiala 

2. listopadu 2023
Kdo má většího, zjišťuje válka procent mezi Energetickým regulačním úřadem a premiérem Petrem Fialou (ODS).

Elektřina může být levnější

Elektřina může být levnější

Zbyněk Fiala 

22. října 2023
Reforma trhu s elektřinou EU rozšiřuje prostor pro samovýrobu a obnovitelné zdroje. České firmy jsou na to připraveny a těší se na další impulz, kterým bude dlouho odkládaný zákon o komunitní energetice.

Zrušili byste koncesionářské poplatky?

Ano
transparent.gif transparent.gif
71%
Ne
transparent.gif transparent.gif
15%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
14%