Svátek má: Nikola

Regiony

Velikost textu:

ArcelorMittal Ostrava podpoří tradici úzkokolejky na Osoblažsku

ArcelorMittal Ostrava podpoří tradici úzkokolejky na Osoblažsku

Co má společného historická železniční trať a podnik na výrobu oceli? Po obou jezdí lokomotivy!

Pposlední parní lokomotiva v ArcelorMittal Ostrava
8.listopad 2017 - 12:00

Díly z hutní mašiny pomohou při opravě historických lokomotiv. ArcelorMittal Ostrava vyhověla žádosti společnosti Slezské zemské dráhy a darovala provozovatelům turistické vlakové trasy potřebné náhradní díly na rekonstrukci historických lokomotiv. Předání dílů z poslední parní lokomotivy, která v huti jezdila do roku 1970, proběhlo v pondělí v areálu huti.

Od Třemešné ve Slezsku po Osoblahu se můžete projet buď klasickou železniční dopravou, nebo můžete v letních měsících využít historickou lokomotivu. Tato zajímavá turistická atrakce je dostupná díky nadšencům z obecně prospěšné společnosti Slezské zemské dráhy, kteří se ale při provozu turistické trati dlouhodobě potýkají s technickými problémy.

„Trápí nás nedostatek náhradních dílů. Naše stroje jsou totiž tak specifické, že náhradní díly na ně buď nejsou, nebo jsou pro dobrovolníky našeho ražení finančně nedosažitelné. Rozhodli jsme se požádat o pomoc ostravskou huť, protože jsme věděli, že mají v areálu nepoužívanou starou lokomotivu, která obsahuje přesně ty díly, které potřebujeme na opravu našich lokomotiv,“ uvedl David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Zástupci Slezských zemských drah požádali ostravskou huť o pomoc a ArcelorMittal Ostrava o podpoře turistické atrakce v nejodlehlejší oblasti Moravskoslezského kraje ani chvíli neváhala. Mašinka, jak ji nazývají pracovníci závodu Doprava, má za sebou zajímavý příběh. V letech 1950 - 1970 se používala pro kolejovou dopravu materiálu v huti a posledním místem, kde působila, byl licí stroj. Poté měla být zlikvidována, ale proti tomu se postavili zaměstnanci tehdejší Nové huti. Přímo z provozu tedy byla uložena na místo svého posledního odpočinku u závodu Doprava nedaleko Jižní brány coby historický památník parní trakce na vlečce Nové huti.  Předpokládá se proto, že by měla být doposud funkční. Přestože památníky obdobného typu najdeme i na několika dalších místech v Česku, Mašinka je unikátní tím, že je zcela kompletní a provozuschopná.

„Nápad se nám od začátku moc líbil. Úzkokolejka má u nás v kraji dlouhou historickou tradici a pro nás je čest takový projekt podpořit. Tuto historickou mašinu kdysi zachránili před likvidací sami zaměstnanci a ona teď, i díky nim, pomůže dál,“ uvedl Dušan Novobilský z technické podpory závodu Doprava v ArcelorMittal Ostrava.


Vymontování potřebných dílů proběhlo v huti v pondělí, a jelikož se jedná o manipulaci s lokomotivou velké váhové kategorie, musely vypomoci i jiné stroje. Například jeřáb, který se musel popasovat s třistakilogramovým kompresorem.

Opravená historická lokomotiva by se na zmíněné turistické trase měla objevit už v příští letní sezóně. Že je opravdu o co stát, dokazují také další zajímavosti Osoblažské trati. Kromě krásného výhledu z historických lokomotiv vás při jízdě čeká více než 102 netradičních oblouků a těšit se můžete například i na největší a nejvýkonnější úzkorozchodnou parní lokomotivu v České republice.


Moravskoslezskenovinky.cz informovaka PhDr. Barbora Černá Dvořáková, MBA za ArcelorMittal Ostrava.

(jv,moravskoslezskenovinky.cz foto:amo)